دکتر شهرام شاکر اظهار داشت: بیماری های واگیر دامی و مشترک از طرق مختلفی گسترش می یابد که اغلب به دلیل تماس با دام یا فراورده های خام دامی می باشد. علاوه بر آن فضولات دام نیز به دلیل منشاء حیوانی می تواند ناقل انواع عوامل بیماری زا باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان اردکان در ادامه یادآور شد: فراوری کود دامی در دامداری ها و مصرف آن در زمین های زراعی مستلزم رعایت مراحل بهداشتی می باشد تا از این طریق مانع از گسترش عوامل بیماری زا از طریق فضولات حیوانی شویم. به این منظور می بایست قبل از حمل یا مصرف، کود را در محل مناسبی با حفظ فاصله مناسب از دامداری و مناطق مسکونی و آب های جاری و تحت الارضی به مدت یک ماه جمع آوری و ذخیره کرد و مراحل دپو کردن و ضدعفونی سازی با فرمالین تجاری 5 تا 10 درصد را اجرا نمود.

وی تصریح کرد: حمل کود نیز باید با کامیون های مخصوص و حائز شرایط ویژه بوده و کود را به صورت سرپوشیده حمل نمود و در زمان تخلیه و مصرف از مواردی که باعث پراکندگی کود در محیط می شود احتراز کرد.

شاکر در خاتمه گفت: شرایط فراوری، حمل و مصرف کود دامی طبق دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور تعریف شده است و نظارت بر اجرای آن به منظور پیشگیری از شیوع بیماری های مشترک و دامی از وظایف کارشناسان این ارگان می باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا